اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

وقتی شورای شهر یزد جای مدیرکل ارشاد می‌نشیند /عروسک بازی یا خیمه‌شب‌بازی با بیت‌المال

عروسک واره شورای شهر و شهرداری یزد در حالی برگزار می‌شود که عروسک‌گردانان آن گویا از وضعیت کودکان این شهر خبر ندارند و بودجه‌هایی که باید صرف زیرساخت‌های فرهنگی شود به جیب خیمه‌شب‌بازان بیت المال سرازیر می‌شود.

وقتی شورای شهر یزد جای مدیرکل ارشاد می‌نشیند /عروسک بازی یا خیمه‌شب‌بازی با بیت‌المال

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، هرروز کودکان کار زیادی اعم از بومی، غیربومی و کودکان اتباع بیگانه را در سطح شهر می‌بینیم که پولی برای رفتن به سینما، تئاتر و یا وقتی برای دیدن برنامه کودک هم ندارند چه برسد به پیمودن مسیری با کرایه یا پیاده برای دیدن برنامه‌ای شادمانه!

چند وقتی است که برگزاری جشنواره عروسکی با صرف بودجه‌های کلان به بهانه شادی و نشاط و با حضور گروه‌های بین‌المللی به بهانه میراث جهانی در رسانه‌ها دستگردان می‌شود تا مگر شورای شهری‌ها دست از سر بیت المال بردارند و آن را برای ساخت مسکن محرومین و یا ازدواج آسان که بیشتر از جشنواره عروسکی برای مردم شادی‌آفرین است؛ خرج کنند یا پول‌های آخر سال را که مبادا برگشت بخورد صرف زیرساخت‌ها کنند نه رویدادها!

آیا عضو محترم شورای شهر یزد که بارأی مردم وارد این شورا شده‌ای اگر جشنواره را هم برگزار می‌کنی آیا غیر از بچه پولدارها کسی توان خرید بلیت آن را دارد و اگر بگویید بلیت هم نمی‌فروشیم و مجانی است؛ آیا وسیله ایاب و ذهاب برای مدارس محله‌های محروم شهر را برای دیدن این جشنواره فراهم می‌کنید؟

چند درصد از مردم از برگزاری چنین جشنواره یا بهتر بگوییم عروسک واره ای اطلاع دارند؟ چند درصد از هنرمندان از بودجه‌هایی که باید صرف کمبودهای زیرساختی هنرمندان شود و در این جشنواره خرج می‌شود راضی‌اند؟ چند درصد از ایتام از این عروسک واره بهره‌مند‌ می شوند؟

خانم برومند در شهری قدم گذاشته‌ای و مشاور جشنواره‌ای شده‌ای که یزد متولی فرهنگ دارالعباده بودن است و عروسک‌گردانانی که دعوت کرده‌ای نگفتی از کدام فرهنگ سخن می‌گویند؟

*سخنی با آقای سفید

آقای سفید که از منابع غیررسمی دریافتیم خود مایل به برگزاری چنین برنامه‌ای نبوده‌اید و شما و اعضای کمیسیون فرهنگی هم با پافشاری در برابر عضو پیشنهاددهنده با چانه‌زنی توانسته‌اند هزینه‌ها را به نصف کاهش دهید؛ آیا برای مدیریت برگزاری این جشنواره که مبادا دل اصحاب فرهنگ و هنر این شهر و یا مبادا دل دین‌مداران و یا خانواده‌های شهدا را به درد آورد چاره‌ای اندیشیده‌اید؟

رئیس شورای شهر یزد روز گذشته در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره گفته‌: «تقویت فرهنگ شهروندی و نشاط اجتماعی ازجمله رویکردی است که در فعالیت‌های این نهاد و شهرداری یزد در نظر گرفته‌شده است و متأسفانه نگاه به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی تا حدی بدیع بود و عده‌ای با آن آشنا نبودند و معتقد هستند اگر شهرداری قدمی برای شادی و نشاط اجتماعی بردارد از وظایف خود دور شده است.»

و نیز افزوده: «شهر صرفاً پل و آسفالت نیست و درست است که در این زمینه عقب هستیم اما در نشاط جامعه هم عقب افتادیم و نمی‌شود فرزندان شهر را از نشاط محروم کرد و امکان‌پذیر نیست که به ابعاد مختلف وجودی انسان توجه نکرد و بعد بخواهیم این انسان متعالی شود؛ کسانی که به این امید هستند تا به‌اجبار جامعه را به یک‌طرف ببرند حرکات آن‌ها موفق  نخواهد بود».

سؤال اینجاست که آقای سفید شما مردم را به کدام طرف خواهید برد؟ انتقاد اینجاست که آیا یک‌بار با خبرنگاران این شهر که پیام‌رسان فرهنگ و اندیشه‌اند درباره این جشنواره مشورت کرده‌اید؟ یا شورای شهر را پلی برای خیمه‌شب‌بازی برخی برای دست‌درازی به بیت المال نموده‌اید؟ و جاده ناهموار را برای برنامه‌های بعدی بودجه خواران آتی آسفالت می‌کنید؟

*وقتی شهرداری و شورا جای مدیرکل ارشاد می‌نشینند

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که در برگزاری برخی جشنواره‌ها با کمبود بودجه مواجه است و عملاً متولی برگزاری چنین جشنواره‌هایی باید باشد چرا کار را به او نسپردید که اکنون نتواند جوابگوی اهالی فرهنگ و هنر شود و یا شرمسار فلان هنرمندی باشد که توان پرداخت بیمه خود را ندارد.

آیا باید فضای شهر یزد به‌صورت رایگان در اختیار گروه‌های هنری خارج از کشور قرار گیرد و هزینه‌ای برای اقامت از آنان دریافت نشود مگر چنین هنرمندانی در کشور خود کم داریم که همین بودجه لااقل صرف آنان می‌شد.

چقدر از بودجه‌های فرهنگی شهرداری یزد برای شادی و نشاط اصحاب فرهنگ و هنر هزینه شده است و عروسک‌هایی که از خارج از کشور می‌آیند به قول آقای عزیزی شهردار یزد که گفته «برای انتقال بسیاری پیام‌ها» است؛ پیام‌رسان کدام فرهنگ‌هاست؟ آقای شهرداری که هنوز نتوانسته است یک نشست خبری با خبرنگاران برگزار کند یا کمکی به رفع مشکلات آنان نماید و اگر یک درصد از پول این جشنواره را بخواهند به اصحاب رسانه بدهند هزار قانون نانوشته بیرون می‌آید.

*شهردار یزد چه گفت؟

شهردار یزد در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره گفته است: «یکی از رسالت‌های شهرداری ایجاد فضای نشاط و شاداب برای شهروندان است و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در همین راستاست و برای انتقال بسیاری پیام‌ها باید از زبان هنر استفاده کرد که نمایش عروسکی یکی از این راه‌هاست و امیدواریم که جشنواره تئاتر عروسکی در یزد به‌خوبی برگزار شود و مورد استقبال شهروندان قرار گیرد».

آقای عزیزی، امیدواریم اشک‌های شوق پدرتان در مراسم معارفه شما به اشک‌های حسرت مردم و قشر ضعیف جامعه بدل نشود.

آیا برای بهره‌مندی همه مردم از این فضای شادی که گفتید قرار است در جشنواره ایجاد شود، برنامه‌ریزی‌شده است؟ که آن کودک بیمار در خانه و آن پیرمرد و پیرزن کنج خانه‌های خشتی و گلی که به‌عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است بتوانند از پخش مستقیم جشنواره بهره‌مند شوند.

پوستر جشنواره چه پیامی دارد؟

در حالی از پوستر جشنواره رونمایی شده است که باکمی دقت به آن، عروسک پرنده آهنی و بدون چشم وابرویی را بالای شهر می‌بینید که در حال خیمه‌شب‌بازی است و نمادهایی از بافت سنتی و معماری شهر شامل مسجد و خانه‌های قدیمی با لامپ‌های روشن در شب دیده می‌شود که پایین پوستر قرار دارد.

*مشاور جشنواره چه می‌گوید؟

مرضیه برومند مشاور جشنواره هم در مراسم رونمایی جشنواره گفت: «برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی نیاز به همراهی و همدلی مسؤولان استان یزد دارد؛ سیاسی نیستم شاید حمایت برخی افراد موجب سوءتفاهم شده باشد اما هر نهادی یا فردی درراه فرهنگ ما را کمک و حمایت کند از آن استفاده می‌کنیم و از او می‌خواهیم در این راه ما را یاری کند».

وی افزوده است: «یک هنرمند برای اینکه اثری ماندگار خلق کند با سختی‌ها و مشقات زیادی همراه است امیدواریم شاهد برگزاری جشنواره مطلوب و شایسته‌ای در یزد باشیم».

*سهم اهالی واقعی فرهنگ و هنر از بودجه‌های فرهنگی شورا

نمایندگان مردم درشورای شهر، درحالی‌که چند سالی است یک جشنواره جهادی «اوج هنر» با حضور کمرنگ شورای شهری‌ها برگزار می‌شود چقدر از این بودجه را صرف شادی و حل مشکلات هنرمندان این شهر کرده‌اید؟

یک هفته پیش به جشنواره فصلی هنرمندان یزدی رفتم که سراسر عشق و شور و هنر بود.

هنرمند نقاشی را دیدم که از اول برگزاری مراسم تا پایان برنامه تابلوی شهید حاج قاسم را طراحی کرد و آقای مجری در پایان برنامه آن را رونمایی کرد. وقتی عکاسان از او خواستند که بالای جایگاه برود تا عکس یادگاری با تابلویش بگیرد و حتی دستش را هم کشیدند او برای نیامدن پافشاری می‌کرد و می‌گفت: «من را که نباید ببینند؛ تابلو را باید ببینند».

آن بانوی هنرمند نقاش و یک آقای نقاش دیگر را هم دیدم که در این جشنواره دو تابلو از حاج قاسم کشیده بودند و آن را تقدیم اوج هنر کردند و هنرمند دیگری را دیدم که باوجود سرطان یک تابلوی زیبای گرافیکی با سربند حاج قاسم که از روی تابوت شهید برایش به نیت شفا و تبرک آورده بودند؛ هنرمندانه در تابلو قرار داده بود و آرزو می‌کرد که به شهید سلیمانی بپیوندد و در این مراسم تنها یک عضو از شورای شهر حضور داشت.

کتاب‌هایی در این جشنواره رونمایی شد که بودجه‌ای برای انتشار آن نبود و هر کتاب حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و یکی از نویسندگانش گفت نمی‌توانیم با شمار بالا منتشر کنیم چون بودجه‌ای نداریم و اوج هنر تنها می‌تواند از ما حمایت معنوی کند.

حالا این قلم که خیلی چیزها را دیده است نمی‌تواند ساکت باشد و هیچ نگوید؛ هم آن جشنواره جهادی را می‌بیند که با همدلی هنرمندان به روی صحنه می‌رود و هم این جشنواره بی‌روح عروسکی را می‌بیند که بر خی دل‌تنگ عروسک بازی دوران کودکی خود می‌شوند و بیت المال هم نمی‌تواند از عهده ذهن خلاق آنان برآید.

آیا حاج قاسم در این جشنواره جایی دارد که اگر عکسش را بدون عمل به آرمان‌هایش در جشنواره بزنید به او و همه شهدا خیانت کرده‌اید. دستگاه‌های نظارتی فرهنگ و هنر یزد کجا هستند؟ و باز هم می‌گوییم بودجه‌هایی که باید صرف زیرساخت‌های فرهنگی از سوی شورای شهر شود نباید صرف رویدادهای فرهنگی هنری که متولی آن ارشاد است، شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول